浙江实习。


Så fort Österbergarna var på väg hem till Norden igen så började jag packa väskan inför nästa äventyr. Mot Zhejiangprovinsen bar det av, närmare bestämt Hangzhou, Shaoxing och Fuyang. Gruppresa på kinesiskt vis, med vissa rebelliska uppror. (Ten o' clock curfew var inte så populärt när vi alla är VUXNA och har rest mer i Kina än alla lärarna tillsammans). Vi har hälsat på i Lu Xuns första hem och skola, besökt vackra gamla byar, tempel och parker, vi har åkt båt på vackra West Lake, och besökt tefälten där man odlar det berömda gröna Longjing-téet. Mest av allt har vi åkt väldigt mycket tåg och buss.

外地实习 - "praktisk träning på annan plats" skulle alltså vara en vecka av intensiv språkträning och förståelse av kinesisk kultur. Så här i efterhand så blev det kanske inte så jättelyckat. Vi pratade nog engelska 75% av tiden, sov alldeles för lite om nätterna så ingen orkade lyssna på de överambitiösa guiderna, och vid flera tillfällen befann vi oss på berömda platser som vi inte visste namnet på eller varför vi var där.

Men, det var en av de roligaste veckorna på länge! Jag har lärt känna så många härliga människor från de andra klasserna, och kommit mycket närmare vännerna i klassen. Vi kom överens bra innan resan men lektionerna är helt annorlunda nu. Jag har fått så många fina anledningar att resa jorden runt och hälsa på goda vänner. Jag må vara väldigt skoltrött, men det känns verkligen tråkigt att terminen snart är över!



Beijing - Hangzhou, 15 timmars tågresa och vi knäckte första ölen klockan fyra.



Väl framme var det inget tal om dusch eller klädbyte, utan direkt till Lu Xuns hemstad för intesivt turistande. När 80 utlännigar invaderar var självklart TV på plats.



En liten "gondol"-tripp längs en av Shaoxings gamla kanaler. Mycket vackert även fast de boende kastar sina soppåsar direkt i vattnet.



龙门古镇. En gammal by utanför Fuyang.



Tefält! Bästa på hela resan och vi fick knappt någon tid alls där, besviken!



Knäppa klassisar röker te. En lett, en fransman och två amerikaner, gissa vem som är vem.



Sista dagen och vi kunde äntligen smita iväg för lite fritid vid sjön. Sen blev det 19 timmars tågresa hem igen.

Massor med bilder finns på facebook för den som inte redan kikat.

Nu är det dags för mig att ta tag i den där rapporten på tre tusen tecken som var villkoret för att följa med på resan (som var gratis). Behöver jag nämna att det är 26 grader och sol utanför fönstret?

Kommentarer
Postat av: carl

Hej jag har börjat följa din blogg det är mycket intressant jag har själv bott i beijing i 2 år för studier och älskar staden. jag är nyfiken var pluggar du någonstans?

2011-05-13 @ 03:05:39
Postat av: Matilda

Hej Carl!



Vad roligt att du läser här, hur hittade du hit?



Jag pluggar kinesiska vid Beijing Language and Culture University uppe i Wudaokou. Var läste du någonstans?

2011-05-13 @ 17:49:04
URL: http://lostinbeijing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0