ANDRA ADVENT OCH PEPPARKAKSBAK.

Den andra advent började med frukost/lunch på IKEA tillsammans med Tine och två av hennes klasskompisar från Tyskland. Det blev gravad lax med hovmästarsås (nääästan som hemma), många koppar kaffe och efterätter, och alldeles för lång tid spenderad vid julavdelningen. Sedan begav vi oss hem till Gina och Maria för att baka pepparkakor och göra Glühwein. Det är den enda kinesiska lägenheten jag sett som har en ugn, himla bra!


Jag hade fått pepparkaksdeg och grön kristyr i för tidig julklapp av Moster Lotta, och tyskorna hade redan köpt pepparkaksformar på IKEA (det fanns ju en älg-form!). Har man ingen kavel så går en tom vinare lika bra.


Maria var Glühwein-mästare.


Rödvin, torkad apelsin, kanelstänger, nejlikor, anis, och kanske något mer.  Första omgången blev lite för sur, men den andra blev riktigt god. Lite mindre apelsin andra gången kanske, tänkte vi. Tills vi insåg att Tine hade hällt min nyköpta 50 krs-glögg i grytan istället för det kinesiska 19 krs-rödtjutet... Nåja, gott var det!


Gina visar stolt upp de inte så traditionella men ack så svenska pepparkakorna.


Tine vaktar ugnen och är förundrad över julmusten...


Såhär blev de tillslut! De flesta tog slut samma kväll, men jag har några kvar att spara till Jul.


Liken...

Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Älgpepparkakor och tyskar.... hehe

2010-12-11 @ 14:46:55
Postat av: Anna

Apropå icketraditionella pepparkakor, sist jag skulle handla pepparkaksformar var de vanliga slut. Kvar fanns hund, en fot, bil och krokodil, haha

2010-12-20 @ 11:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0